In de afgelopen commissievergadering AZM stond
genoemde nota voor de periode 2012-2014 geagendeerd ter besluitvorming.
Onze fractie is uiteraard verheugd dat dit onderwerp ook na de verkiezingen
nog prioriteit heeft voor het college. Onze fractie heeft aangegeven
van mening te zijn dat opvoeden geen taak is van de overheid en
vindt dat ouders van overlast gevende jongeren verantwoordelijk
zijn en blijven. Onze fractie is benieuwd wat er gedaan wordt als
de reeds ingezette maatregelen niet helpen. Wij zijn er voorstander
dat - indien van toepassing - de betreffende ouders gekort worden
op hun bijstandsuitkering, als andere aanvullende maatregelen geen
effect hebben opgeleverd.
Ook is het onze fractie ter oren gekomen dat men niet meteen aangifte
kan doen en hiervoor vaak een afspraak moet maken. Als wij dan in
het stuk lezen dat 10% minder aangiftes een doelstelling is, vragen
wij ons af of het niet meteen kunnen doen van aangifte dan een creatieve
manier is om deze doelstelling te behalen? Daarbij komt ook nog
eens dat men veelal geen aangifte durft te doen wegens represailles.
De portefeuillehouder, de burgemeester, reageerde erg kritisch op
onze bijdrage. In elk geval heeft hij toegezegd om de politie eens
uit te nodigen, zodat de fracties hierover meer duidelijkheid zouden
kunnen krijgen, onderwerp wordt vervolgd.
Lokale vs Nationale Ombudsman (28-11-2011)
In de afgelopen commissievergadering AZM stond
een van onze speerpunten geagendeerd, namelijk 'aansluiting bij
de Nationale Ombudsman'. Natasja Peters voerde het woord namens
Burgerbelangen en gaf weer waarom onze fractie het beter vindt om
aansluiting te zoeken bij de Nationale Ombudsman. Het college benoemt
als belangrijk punt het informele karakter van de gemeentelijke
ombudscommissie en stelt voor om de huidige vorm voortzetten voor
de periode 2012-2018.
Echter kort samengevat is het informele voor de burger van minder
belang en is deze erbij gebaat dat een klacht onafhankelijk en op
een spoedige en adequate manier wordt afgehandeld. De huidige gemeentelijke
ombudscommissie doet er veel te lang over en biedt te weinig deskundigheid.
Dit geeft de commissie zelf ook aan en is zelfs van mening dat de
huidige werkwijze niet voortgezet dient te worden.
Daarbij opgeteld geniet de Nationale Ombudsman reeds bekendheid
en is zodoende makkelijk en snel te vinden voor de burger. Niet
voor niets zijn al onze buurgemeenten naar tevredenheid bij de Nationale
Ombudsman aangesloten. Helaas, we hadden ook niet anders verwacht,
dualisme speelt geen grote rol in de Edese gemeenteraad, de coalitiepartijen
waren al akkoord met het voorstel en er zal wederom geen aansluiting
zijn bij de Nationale Ombudsman. Het CDA stelde nog een aantal zogenaamde
'kritische' vragen in de eerste termijn, maar was meteen overslag
na het antwoord van de portefeuillehouder, de burgemeester. Het
enige wat er tot onze teleurstelling dan ook uitgekomen is, is een
aangepast raadsvoorstel voor 15 december a.s. U begrijpt uiteraard
dat wij tegen de voortgang stemmen. De huidige vorm zal nu wel twee
jaar eerder geëvalueerd worden en het resultaat zal in december
2013 wederom ter besluitvorming voorliggen en hopelijk gaat het
college zich dan toch eens realiseren dat aansluiting bij de Nationale
Ombudsman een beter alternatief is.
Sloop Cavaljeschool (17-11-2011)
Tijdens deze raadsvergadering heeft Burgerbelangen
ingestemd met de programmabegroting 2012 - 2015 en nog even kort
ingezoomd op de ontbrekende woonvisie en op de raadsvragen omtrent
subsidiestromen. De wethouder gaf aan dat hij hier al over gesproken
heeft in het college en dat we op korte termijn antwoord kunnen
verwachten. Tevens is het amendement, welke door onze fractie mede
is ingediend, m.b.t. het openhouden van de overdekte bewaakte fietsenstalling
in Ede-centrum aanvaard met algemene stemmen. Ook zijn enkele moties,
welke mede door onze fractie zijn ingediend, aanvaard. Tenslotte
begrepen we van de wethouder dat de woonvisie in februari komt,
we zijn benieuwd! Uitgebreide verslagen van de raadsvergaderingen
zijn na te lezen op de website van de gemeente Ede.
Ander belangrijk agendapunt voor onze fractie deze avond betrof
het bestemmingsplan Telefoonweg/hoek Veenderweg, oftewel de sloop
van de Cavaljéschool. Deze school is al jaren aan vervanging
toe en het bestuur heeft een plan gemaakt met bouwbedrijf Kelderman
voor herbouw, in combinatie met een appartementencomplex, een kantoorpand
en een kinderdagverblijf. Het traject is reeds 6 jaar geleden gestart,
helaas voor onze tijd. In de commissievergadering heeft onze fractie
reeds uitgebreid stil gestaan bij dit plan en verschillende zorgen
geuit, zoals historisch erfgoed van de school, de woningmarkt, verkeersveiligheid
en uitzicht en lichtinval voor omwonenden.
Onze fractievoorzitter hield tijdens de raadsvergadering een uitgebreid
betoog voor het behoud van de school vanuit het perspectief van
historisch erfgoed, maar dit mocht helaas niet baten. Het was een
aangenaam betoog om naar te luisteren en het was dan ook jammer
dat hij onderbroken werd en vervolgens daarna zijn verhaal niet
af mocht maken, omdat hij al over de gereserveerde tijd heen was.
Burgerbelangen vindt het zorgelijk dat in onze mooie gemeente veel
van de Edese historie afgebroken is. Met de sloop van dit gebouw
wordt wederom een stukje charme weggehaald uit het centrum en verruild
voor kille moderne architectuur. De school bestaat sinds 1890, maar
het gebouw dat gesloopt gaat worden stamt uit 1931. Het is dus reeds
eerder gesloopt. Wij hoopten dat dit niet nogmaals zou gaan gebeuren.
Het huidige gebouw staat er dus alweer 80 jaar, wat voor Edese begrippen
een lange historie is en tevens het laatste authentieke gebouw op
deze plek. In zijn betoog haalde onze voorzitter Ruben ook het Marnix
gebouw nog even van stal. Een gebouw wat ook niet direct monumentale
waarde had, maar wel gedeeltijelijk bespaard werd van de ondergang,
mede door de historische gevoelens die oud leerlingen koesterden,
hier voerde sentiment duidelijk de boventoon. Delen van het oude
Marnix zijn nu wel opgeteld bij de Edese historie en het behoud
van deze delen is dus een aanwinst gebleken.
Ander punt voor onze fractie betreft de bouw van het zoveelste appartementencomplex
in het centrum, waar inmiddels al veel te koop staat. Huidige verkopers
worden op slot gezet en de projectontwikkelaar verstoort ons inziens
de markt. Daarbij komt nog eens dat we een enorme problematiek hebben
met wachtlijsten voor huur in Ede. Zijn betaalbare huurappartementen
niet een betere optie. Helaas kon onze fractie, gezien de tijd,
deze punten niet meer benoemen in de raadsvergadering.
Het betoog van Ruben werd besloten met de mededeling dat hij graag
de cultuur historische meetlat in deze raadszaal wil introduceren
en dat hij hoopte dat vlak voor de finish anders besloten werd.
Helaas was Burgerbelangen de enige fractie die tegen dit bestemmingsplan
stemde.
Subsidie-regelingen (14-11-2011)
Ruim 30 miljoen euro aan subsidies voor 350 instellingen
gaat er rond in de gemeente Ede. Daar zullen ongetwijfeld veel goede
dingen voor gebeuren, maar naar welke instanties het geld gaat is
niet inzichtelijk voor de burgers van Ede. Op de site van de gemeente
Ede is het nergens te vinden. Wel spreek je als gemeenteraad de
plafonds af, dus bijvoorbeeld maximaal 86.500 euro subsidie voor
jeugdsport, maar hoeveel, naar welke organisaties en op basis waarvan?
Door wie wordt het verdeeld en op welke basis? Raar eigenlijk, als
politieke partij heb je door middel van de begroting wel inbreng
over gemeentelijke gelden en kan een kostenpost van 25.000 euro
veel gesprekstof opleveren, maar een zak subsidie van 30 miljoen
euro doet dit blijkbaar niet. Is dit een stilzwijgend verbond over
geld dat via een omweg vergeven kan worden om de discussie buiten
de raad te kunnen houden?
Onze buurgemeente Wageningen heeft onlangs besloten om subsidies
online inzichtelijk te maken. Burgerbelangen heeft raadsvragen gesteld
over dit onderwerp en wil dat dit in Ede ook gaat gebeuren. Het
had zelfs al gebeurd moeten zijn. Het is vreemd dat je als burger
niet kunt vinden waar dit geld allemaal heengaat.
Deze principiële politieke discussie is in Ede niet eerder
gevoerd, het zijn voornamelijk technische invullingen op regels
die op de agenda staan. Op 12 september werd de subsidieverordening
van 2007 aangepast en probeerden we dit gesloten traject open te
breken door zelf tijdens deze commissievergadering van Algemene
Zaken een 'politieke' discussie hierover op gang te brengen, helaas
werd deze in de kiem gesmoord.
Begroting 2012 - 2015 (10-11-2011)
Een sluitende begroting ligt er voor 2012, daar
ging de discussie tijdens de algemene beschouwingen in deze raadsvergadering
veelal niet over, deze was meer verschoven naar de bijgevoegde grondnota.
Hierin was een afname van resultaat van 16,6 miljoen euro te vinden,
terwijl bij de kazerneterreinen een totaalrisico van 28,7 miljoen
euro ligt (blz 165 van de programmabegroting 2012-2015). Aangezien
men met de woningen op de kazerneterreinen veel mensen van buiten
Ede wil aantrekken, hebben wij gekeken naar de cijfers van vertrek
en vestiging binnen Ede tussen 2004 en 2010.
Hieruit blijkt dat er per jaar ongeveer 4000 mensen in de Gemeente
Ede gaan wonen, maar er jaarlijks meer mensen uit Ede weggaan. Burgerbelangen
ziet hierin een bevestiging dat het net zo belangrijk is om mensen
in Ede te behouden. De enige reden dat we als gemeente Ede groeien
is omdat er meer mensen geboren worden dan dat er sterven. Met de
naderende vergrijzing verandert dit plaatje.
Sloop monumentale stallen (19-08-2011)
Burgerbelangen maakt zich zorgen over de sloop
van enkele monumentale stallen op het kazerneterrein.
Door sloop wordt de geschiedenis incompleet.
De manege, vroegere smidse en het magazijn worden bijvoorbeeld wel
bewaard, maar de vijf voormalige paardenstallen die hierbij horen,
worden als de huidige koers doorzet gesloopt. Burgerbelangen wil
geen sloop van deze monumentale objecten.
De stallen uit 1908 zijn uniek in Nederland. Bovendien zijn er bedrijven
die dergelijke objecten kunnen herbestemmen, herontwikkelen of kunnen
veranderen in toekomstige blikvangers. Deze mogelijkheden dienen
in ieder geval onderzocht te worden. Het kan bijvoorbeeld ook zo
zijn dat indien er straks woningen staan deze stallen bijvoorbeeld
als garages gewild zijn. Momenteel worden de stallen tijdelijk verhuurd
en ook sommige huurders zouden dit nu al liever permanent zien.
Hieronder het interview op Ede FM rondom genoemd onderwerp.
Commissie MZ (01-06-2011)
Het minimabeleid stond op de agenda, Burgerbelangen
had slechts een kleine toevoeging over de langdurigheidstoeslag
voor bijstandsgerechtigden. Dat geld zien we liever op een andere
wijze naar de minima gaan. Mensen die vijf jaar in de bijstand zitten
krijgen een langdurigheidstoeslag.
Wij vinden dit onverstandig en niet stimulerend om mensen de arbeidsmarkt
op te krijgen. Zeker gezien veel mensen er vaak toch al op achteruitgaan
als ze gaan werken, omdat ze nergens meer voor in aanmerking te
komen (armoedeval).
Dergelijke toeslag zal dit alleen maar verder doen toenemen. Overigens
vinden wij het betoog van de ChristenUnie dat men geen geld heeft
om zich netjes te kleden voor een sollicitatie erg vergezocht. Wij
zien menigeen al staan in een zondags pak voor bijvoorbeeld een
baantje als schoonmaker of productie-medewerker. Bovendien voldoet
in o.a. (kantoor)functies een gestreken blousje ook al en zijn er
ook andere manieren om goedkoop aan kleding te komen, dit is niet
onmogelijk.
Dan de perspectiefnota met o.a. plannen van de (PvdA) wethouder
om buurthuis de Maanen in de Maandereng te sluiten en om niet verder
in Promapa te investeren. Deze kunnen ook niet op onze steun rekenen.
Het is ons inziens de omgekeerde wereld dat wij als rechtse partij
moeten pleiten om hierop niet te bezuinigen. Wij begrijpen dit ook
niet. Wel migrantenverenigingen volledig subsidieren zodat zij in
eigen kring activiteiten voor henzelf kunnen organiseren (dus segregratie
bevorderend) en integratie bevordende zaken (mensen Nederlands leren,
wegwijs maken in de Nederlandse samenleving, etc.) minder noodzakelijk
achten.
Afvoerputje Veldhuizen? (31-05-2011)
Gouden bergen zijn er al bijna tien jaar beloofd,
weet u het nog? Zo ook vlak voor de verkiezingen in 2010 was zo'n
herstructurering ineens weer erg belangrijk. Er wonen tenslotte
veel kiezers die graag leefbaar en prettig willen wonen. Twee weken
na de verkiezingen werd bekend gemaakt dat Woonstede zich terug
trok, de situatie was economisch ineens niet rendabel. Knap stukje
acteerwerk hoe men voorspiegelde hoe belangrijk de nodige herstructering
is, terwijl zij al wisten dat deze er niet zou komen. Timing is
in de politiek erg belangrijk.
Anno 2011 is er zelfs een voorstel om niet ALLEEN de nieuw te bouwen
projecten, maar nu zelfs de noodzakelijke wijkvernieuwingen in de
openbare ruimte ook niet meer door te laten gaan. Men wil gaan bouwen
in Kernhem, Enka en op de kazerneterreinnen en Veldhuizen A hangt
als een molensteen om de nek. Kortom men wil er vanaf, wellicht
zal dit tijdens de verkiezingen in 2014 weer anders zijn?
Gelukkig hebben wij en enkele actieve buurtorganisaties gepleit
dat tenminste het opknappen van deze wijk niet mag stoppen. Gelukkig
lag dit stuk ter bespreking. Er volgt nog een commissie-vergadering
ter besluitvorming (deze is cruciaal) en wij zullen ons sterk maken
dat in ieder geval een gedeelte van de beloofde gouden bergen nu
eindelijk eens verzilverd zullen gaan worden. Belofte maakt tenslotte
schuld!
Sloop Kazernegebouwen (31-05-2011)
Nog geen piketplaatje staat er in de grond, desondanks
ligt er een plan om bijna 40% van de in eerste instantie cultureel
waardevolle 38 gebouwen te slopen. Onze fractie vindt het vreemd
dat dit nog even snel voor de zomer besloten dient te worden. Het
slopen van cultureel erfgoed druist in tegen onze politiek. We moeten
juist zoveel mogelijk historische gebouwen bewaren voor volgende
generaties. We zullen hier tijdens de raadsvergadering op terugkomen.
Stilte voor de storm (19-05-2011)
Tijd voor een update, want het is momenteel even
wat rustig op onze website bij de rubriek 'recente bezigheden',
echter dit wil niet zeggen dat onze fractie niets om handen heeft.
Integendeel, het is momenteel erg druk in politiek Ede. Naast de
reguliere commissies is er zelfs een extra commissie ruimtelijke
ontwikkeling ingepland van 14.00 tot 23 uur, geheel gewijd aan het
nieuwe bestemmingsplan agrarisch buitengebied. Er zijn maar liefst
455 zienswijzen tegen dit plan ingediend, dus het draagvlak vanuit
de bewoners van het buitengebied is niet erg hoog. In de commissie
van 24 mei a.s. zullen de indieners mogen inspreken.
Een ander omvangrijk project wat op de agenda
staat is de Veluwse Poort m.b.t. de kazerneterreinen en de Parklaan.
In het kader van de kazerneterreinen heeft onze fractie op 9 mei
jl. ook deelgenomen aan een excursie. Met een bus bezochten o.a.
verschillende leden van de commissie Ruimtelijke Ontwikkeling, leden
van de stuurgroep en projectmanagers een aantal gerealiseerde referentieprojecten
in de omgeving, met als doel een beeld te krijgen van mogelijke
woningbouwontwikkelingen op de kazerneterreinen. Zo hebben we rondgekeken
in de woonwijk "Tussen de Lanen" in Doorwerth, in de wijk
"Monnikenhuizen" in Arnhem en ten slotte in "Vathorst"
in Amersfoort. Indrukken indrukken ...
Tevens staan de jaarrekening 2010 en de perspectiefnota 2012 - 2015
ook nog op de agenda. In mei en juni dus volop aan de bak met de
commissievergaderingen en twee raadsvergaderingen van 14.00 tot
23.00 uur. Tenslotte vindt er ook nog een extra raadsvergadering
plaats op 1 juni rondom het bestuursakkoord tussen VNG en het Rijk.
Horstenwijk problematiek (25-02-2011)
In de Horstenwijk (Veldhuizen A) ondervindt men
nog immer overlast naar aanleiding van verhuurde en verbouwde drive-in
woningen. Burgerbelangen had deze problematiek al hoog op de agenda
staan én in het verkiezingsprogramma 2010-2014. In 2007 heeft
het college enkele maatregelen genomen, maar blijkbaar niet met
succes.
Onze fractie heeft om opheldering gevraagd bij het college, want
wat eens een leuke wijk voor jonge gezinnen was, is nu een verpauperde
wijk. Gezinnen zijn weggetrokken of overwegen te verhuizen. De huizen
worden opgekocht en onderverhuurd aan voornamelijk studenten of
Poolse- en Duitse werknemers. Tevens zijn er huizen verbouwd tot
illegale appartementen.
In 2007 is er actie ondernomen door de gemeente en zijn er dwangsommen
verstuurd en daarna was het stil. Wij willen van het college weten
wat de status hiervan is en of het college ervan op de hoogte is
dat problemen alleen maar toegenomen zijn. Ook willen wij weten
of de gemeente nog voldoet aan de toezegging om te controleren op
de brandveiligheid van de studentenwoningen en wat zij gaat doen
aan de overlast, want voor de bewoners is de maat vol!
Fraude met uitkeringen (17-02-2011)
In Nederland worden nog immer op grote schaal
uitkeringen verstrekt aan mensen die bij de gemeente waar ze wonen
onbekend zijn. Dit blijkt uit cijfers van het UWV. Dit is te wijten
aan het feit dat de adresbestanden van het UWV en Belastingdienst
nog steeds niet gekoppeld zijn aan de GBA van de gemeenten. Men
is dus onvindbaar voor het betalen van boetes en belastingen, maar
ontvangt wel een uitkering.
Uiteraard is onze fractie benieuwd naar de situatie in Ede. Wij
hebben daarom het college dan ook raadsvragen hierover gesteld.
Wij willen weten of onze gemeente al bekend was met deze problematiek
en om hoeveel personen het in Ede gaat en wat zij met deze informatie
gaat doen.
Tevens willen wij weten of de Gemeente Ede zicht heeft op de verblijvende
(tijdelijke) werknemers uit voornamelijk Oost-Europa in Ede. Zij
rijden veelal rond met een buitenlands kenteken, maar zijn ingezetenen
van Ede én dus verplicht om wegenbelasting te betalen. Doen
zij dit en voert de gemeente controles uit op inschrijving bij de
gemeente (GBA)?
Nieuwe kerk in landschap (03-02-2011)
De raadsvergadering van 3 februari 2011 stond voornamelijk in het
teken van de bouw van een nieuwe kerk aan de Lunterseweg 25. De
term burgerparticipatie is tegenwoordig erg populair, maar bij dit
onderwerp verdient het zeker geen pluim! De fractie van Burgerbelangen
begrijpt de noodzaak van de gereformeerde gemeenschap, momenteel
gehuisvest in de schitterende Nieuwe Kerk, in hun zoektocht naar
een eigen kerkgebouw. Echter de locatie, middenin het buitengebied
Doesburg, is naar onze mening niet geschikt!
Opmerkelijk ook omdat wethouder Van de Pol in de commissie RO zelf
ook aangaf dat dit grote gebouw van maar liefst 28 m. hoog niet
in deze omgeving past, maar het dan toch doen, onbegrijpelijk! Men
vindt dat het nieuwe gebouw zal passen in Kernhem vlek C, de huidige
omwonenden doen niet ter zake. We moeten eerst nog maar eens zien
of er überhaupt woningbouw zal komen in vlek C. Eerst eens
bezien hoe het met de verkoop van de woningen op de Veluwse Poort
gaat, terwijl de bevolking in toekomst juist zal gaan krimpen.
Ook de verkeerssituatie is niet ideaal. Het betreft een gevaarlijke
weg. Men zet vervolgens een project in gang rondom een eventuele
herinrichting. Dit moet gereed zijn voordat de kerk klaar is, maar
het onderzoek moet nog komen dus nog niets is zeker qua verkeersveiligheid,
terwijl de bouw dan al in gang gezet is. Voor onze fractie voelt
het bouwen van een nieuwe kerk tevens als water naar de zee dragen.
Ede is rijk aan kerkgebouwen en in 2010 zijn de Noorderkerk en
de Akker beiden verkocht i.v.m. een terugloop van kerkgangers.
Als deze gemeenschap straks de Nieuwe Kerk verlaat, kan deze dan
wellicht hetzelfde lot tegemoet zien? Burgerbelangen wil juist de
bestaande kerken voor leegstand behoeden.
Helaas stemde een meerderheid voor de bouw van deze nieuwe kerk
(36/3). Veel vraagtekens hebben wij bij GroenLinks die instemde
met dit plan, een enorm gebouw met 200 parkeerplaatsen middenin
het groen.
Nieuw veiligheidsplan (12-12-2010)
Op donderdag 9 december werd het concept in een
informatiebijeenkomst toegelicht. De burgemeester begon met de mededeling
dat overlast gevende jongeren hard aangepakt zullen worden. Dit
om de rust in de omgeving van het Proosdijpark, de Valkestein, het
Soembaplein en Rozenplein te doen terugkeren. Voortaan worden deze
jongeren én hun ouders door de burgemeester opgezocht en
wie wil krijgt een zorgtraject aangeboden. De notoire overlastgevers
én hun ouders krijgen een brief van de gemeente , waarin
zij gewaarschuwd worden voor de gevolgen en indien nodig volgt een
preventieve dwangsom. Ook komt er een zogenaamde VIP-behandeling
(Very Irritating Policy), waarbij de verdachten van misdrijven snel
worden voorgeleid aan de rechter-commissaris. Hiervoor geldt een
versneld traject. Burgerbelangen is blij met de harde aanpak in
samenwerking met de betrokken instanties.
Vervolgens volgde een toelichting over het nieuwe veiligheidsplan
2011 - 2014. Meer Toezicht is een wens vanuit het college, een goede
start, echter toezichthouders hebben te weinig bevoegdheden. Een
enorme toename van inbraken (al geruime tijd bekend overigens) baarde
veel zorgen. Een opmerking vanuit onze fractie betrof de toenemende
trend van overvallen (op de huiselijke omgeving), dit ontbrak in
het plan. Men gaf aan dat dit nog te summier is om mee te nemen.
Preventief zou dit volgens onze fractie toch meegenomen kunnen worden.
In de afgelopen weken zijn er al 3 overvallen gepleegd! De burgemeester
gaf vervolgens aan dat de overvallen momenteel topprioriteit hebben,
goed om te horen!
Het plan zal in elk geval nog in de commissie
AZM besproken worden, waarna het door de gemeenteraad goedgekeurd
dient te worden. Wij houden u op de hoogte. Suggesties zijn altijd
welkom!
Terug naar politieke correctheid? (29-11-2010)
De commissie AZM stond op 29 november grotendeels in het teken van
het rapport "Het verschil mag er zijn". De gemeente ontvangt
van Het Rijk een eenmalig bedrag van vier miljoen euro voor maatregelen
tegen overlast gevende jongeren. Een pittige discussie volgde, die
uiteindelijk uitmondde in wat men wel en niet mag zeggen. De PvdA
begon al te steigeren bij de term " de Marokkanengemeenten"
een term die landelijk aangemerkt is.
Onze fractievoorzitter kreeg meerdere malen een interruptie te verwerken
in zijn eerlijke betoog, waarin problemen bij naam benoemd werden.
Met name PvdA en GroenLinks maakten een probleem van de term "Marokkanen".
Aangezien dit rapport de groep overlast gevende jongeren van Marokkaanse
afkomst betrof, dient dit ook bij naam benoemd te worden. Burgerbelangen
verwijst dan ook niet naar de gemeenschap in zijn algemeen. Zo stelde
de fractie van Burgerbelangen vragen over wat er wordt bedoeld met
het stimuleren van etnisch ondernemerschap.
Wij juichen het ondernemerschap toe, maar stimulatie moet niet afhankelijk
zijn van etniciteit. Daarbij wil onze fractie ervoor waken dat we
geen dominant straatbeeld krijgen van etnische ondernemers, zoals
in sommige wijken in Nederland het geval is. Ook ontkende de fractie
van de PvdA het mentaliteitsprobleem. Deze jongeren luisteren niet
naar de Nederlandse autoriteiten, maar nemen meer aan van volwassenen
van eigen afkomst.
De wedervraag van onze fractievoorzitter waarom er dan geld vrijgemaakt
is voor de inzet van (Marokkaanse) buurtvaders werd dan ook de PvdA
ontweken. Volgens de PvdA zijn de huidige problemen met Marokkanen
te wijten aan sociaal-economische achterstand en dienen we de cultuur
voor het gemak maar even weg te laten. Burgerbelangen is van mening
dat cultuur ook een grote rol speelt bij de problemen en het moet
afgelopen zijn met de krampachtigheid. Problemen oplossen kan pas
als ze daadwerkelijk benoemd worden! Jammer dat er anno 2010 nog
steeds sprake is van struisvogelpolitiek!
Monumentenbeleid (11-11-2010)
De raadsvergadering van 4 november jl. werd op 11 november vervolgd.
Een belangrijk agendapunt betrof de 'nota erfgoed' oftewel het monumentenbeleid.
Onze fractievoorzitter hield een kort betoog, zie hierboven voor
de rebound :-).
Kort geschetst is Burgerbelangen blij dat het college tot inzicht
is gekomen voor wat betreft het cultureel erfgoed in onze gemeente.
Behoud van cultureel erfgoed staat hoog in het vaandel bij onze
fractie en het college had een aardige variant (B) omschreven, maar
voor Burgerbelangen was deze net een tandje te kort. Wij stemden
dan ook tegen deze variant, maar vóór variant C, een
uitgebreidere versie. De meerderheid ging echter met het college
mee.
Parkeren Stadspoort (08-11-2010)
Ze zijn weer volop ter sprake, de welbekende parkeerproblemen
rondom de Stadspoort! De winkeliersvereniging Stadspoort Ede is
het zat, zij proberen al ruim 2 jaar de parkeerproblemen onder de
aandacht van de gemeente te brengen. Door de toename van evenementen
bij Cinemec is er ook een enorme toename van genoemde problemen.
Bezoekers van Cinemec geven er de voorkeur aan om gratis te parkeren
op de terreinen, bestemd voor het winkelend publiek en in de straten,
met name in de Dubceksingel. De winkeliersvereniging zou graag zien
dat er een permanente blauwe zone, zoals bij winkelcentrum Bellestein,
gerealiseerd wordt.
foto uit 2004: bewoners creëerden zelf al oplossingen
voor een gegarandeerde parkeerplek
De fractie van Burgerbelangen heeft dan ook de
volgende raadsvragen aan het college gesteld:
1. De parkeerproblemen zijn al geruime tijd een doorn in het oog
van winkeliers en omwonenden bij de Stadspoort. Ten tijde van de
bekendmaking van de plannen van 'Valley Center' (2005/2006) zijn
door de toenmalige stichting SKV-Rietkampen (Stichting Koepel VvE-Rietkampen)
o.a. de parkeerzorgen al geuit bij toenmalig wethouder Simon van
de Pol. Parkeren bij Cinemec bedroeg destijds nog € 1,00. Inmiddels
zijn we 4 jaar verder, het parkeertarief is verhoogd naar €
3,50 voor de eerste 4 uur, daarna € 7,00, de evenementen zijn
toegenomen en hierdoor is ook de parkeerdruk toegenomen. Waarom
is er in al die jaren geen actie ondernomen om tot een oplossing
te komen?
2. Waarom is er nimmer een blauwe zone ingevoerd door de gemeente.
Is dit vanwege de kosten voor toezicht?
3. Indien het kostenplaatje de reden is, is het dan wellicht mogelijk
om voor een beperkt aantal (piek)dagen een blauwe zone in te voeren,
bijvoorbeeld van donderdag t/m zaterdag?
4. Hoe ziet het college de aanpak van deze problematiek, want het
kan niet zo zijn dat winkeliers tijdens evenementen geen klanten
kunnen ontvangen, vanwege het feit dat deze de auto niet kunnen
parkeren?
Bezuinigingen (04-11-2010)
Minder geld van het rijk, dit leidt tot bezuinigingen en dat bezuinigingen
onvermijdelijk zijn is immers bekend. Door de ingrepen van het college
kunnen we in elk geval concluderen dat het goede nieuws is dat dit
college niet uit struisvogels bestaat.
De raadsvergadering van donderdag 4 november stond in het teken
van de algemene beschouwingen. Voor de de fractievoorzitter van
Burgerbelangen geen wedstrijd, zoals ChristenUnie en PvdA, wie het
meest sociaal is, maar na de besprekingen in de commissies nogmaals
een korte visie op de programmarekening opgesteld door het college.
Opmerkelijk is wel dat de kritiek van de gemeenteraad
helaas maar mondjesmaat verwerkt is door het college. Er was bijvoorbeeld
raadsbreed veel kritiek op de bezuiniging op de kinderboerderij,
toch heeft er nog geen ombuiging van deze bezuiniging plaatsgevonden.
Wat wij wel een sterk punt van dit college vinden is dat zij bewust
veel pijnlijke ingrepen naar achteren in de tijd heeft geschoven.
De economie lijkt bij te draaien en wellicht zijn bepaalde ingrepen
dan niet noodzakelijk. Het is echter wel goed om voorbereid te zijn
op een slechter scenario. Daar het hier een meerjarenbegroting betreft,
hebben we altijd nog mogelijkheden om de ingezette koers bij te
stellen aan de actuele situatie op dat moment.
Onze voornaamste standpunten voor de algemene
beschouwingen betreffen met name de bezuinigingen op de kinderboerderij
en schoolzwemmen.
De kinderboerderij heeft een educatieve en sociale functie, ook
op het gebied van integratie. Het biedt laagdrempelig contact tussen
zowel autochtone als allochtone volwassenen en kinderen. Als het
gaat om de kracht van de ontmoeting en dan vooral wanneer het de
praktijk betreft dan speelt De Oude Hofstede hierin een zeer belangrijke
rol.
Dit geldt tevens voor het schoolzwemmen. Burgerbelangen vindt 800
euro voor een zwemdiploma absurd! Wij zijn bang dat als de subsidie
voor schoolzwemmen verdwijnt dat het behalen van een zwemdiploma
een sluitpost voor veel gezinnen zal worden.
Uitgangspunt is en moet blijven dat ieder kind kan zwemmen en tenminste
een A diploma - maar beter nog een B diploma - op zak heeft.
Tenslotte is onze beknopte visie terug te lezen in de Ede Stad van
3 november.
Cinemec en de Rijnhal (22-09-2010)
zaterdag, 18 september 2010 19:30 In de Arnhemse Rijnhal moet
een bioscoop komen waarin 3D-films worden vertoond. Dat is het plan
van Gerben Kuipers, eigenaar van bioscoop CineMec in Ede. Samen
met Punt Beheer, onder meer eigenaar van Jogchem's Theaters (waartoe
ook de Blikken Bioscoop behoort) onderhandelt hij met de gemeente
Arnhem over de aankoop van de Rijnhal. (Bron
Lokale omroep Ede)
Burgerbelangen vond dit bericht aanleiding genoeg om verhelderende
raadsvragen te stellen. Nog geen zes maanden geleden stond Cinemec
aan de rand van een faillissement. Hierdoor kreeg Cinemec een lening
van 2 miljoen euro van de Gemeente Ede. Naar aanleiding van de raadsvragen
(hieronder te lezen) is Ruben benaderd voor een interview voor Kanaal
13, het regionale tv station van Arnhem en Nijmegen.
De raadsvragen:
1. Bent u bekend dat de heer Kuipers voornemend is nieuwe investeringen
te gaan doen in de gemeente Arnhem?
2. Zijn het juist niet de nieuwe investeringen die hebben gezorgd
voor de ongezonde financiele situatie bij Cinemec? Is straks bij
een faillissement de gemeente Ede de verstrekte lening van 2 miljoen
euro kwijt?
3. Is de raad van toezicht die de gang van zaken hiervan op de hoogte
houdt betrokken? Hoe zit het als dergelijke nieuwe investeringen
alsnog tot het faillissement van Cinemec leiden? Is het waar dat
de heer Kuipers in onderhandeling is met de gemeente Arnhem over
aankoop van de Rijnhal en weet u hier van? Zo nee, waarom niet?
4. Bent u zich er van bewust van dat dergelijke nieuwsfeiten de
gemeente Ede en haar beleid kan schaden? Is het niet alleen al een
morele verplichting van de heer Kuipers (juist met de komende bezuinigingen)
om geen nieuwe investeringen aan te gaan? Getuigt het niet van een
goed ondernemersschap om eerst de lening terug te betalen aan de
gemeente Ede alvorens nieuwe financiële verplichtingen aan
te gaan?
Verschil mag er zijn (13-09-2010)
Op 13 september 2010 stond het rapport "verschil mag er zijn"
op de agenda van de commissie Algemene Zaken, tenminste voor enkel
de technische vragen. In november 2010 zal dit rapport in de gemeenteraad
besproken worden.
Kort gezegd, de Nederlandse regering heeft 22 zogenoemde ''Marokkanengemeenten''
een zak met geld gegeven om aanverwante problemen aan te pakken.
Opvoedingsondersteuning en maatregelen om vroegtijdig schoolverlaten
tegen te gaan worden hoofdzakelijk benoemd. Ook het verstevigen
van gezag en handhaving moet hieraan meehelpen.
Burgerbelangen staat hier ook zeker achter, maar vindt dit rapport
tegelijkertijd ook een hoog "geitenwollensokkengehalte"
hebben, aangezien er in dit rapport totaal geen sanctiemaatregelen
en wijzen van aanpak genoemd worden. Het rapport gaat uit van louter
goede intenties van alle betrokkenen. Wij vrezen dat de praktijk
straks weerbarstiger zal zijn.
De basis van vrijblijvendheid lijkt ons te kort schieten. De 1 miljoen
euro komt dan wel van de landelijke politiek en is voor de gemeente
Ede dan wel gratis geld, maar het is en blijft wel gemeenschapsgeld
waar we over praten. Bovendien zijn wij van mening dat men de agrarische
jongeren uit de buitengebieden, die ook in het rapport benoemd worden,
niet gelijk kunt trekken met de overlastgevende Marokkaanse jongeren
in Veldhuizen A. Ook het tegengaan van radicalisering van Islamitische
jongeren wordt geheel buiten beschouwing gelaten in voornoemd rapport.
Zijn deze problemen niet actueel? Zo neen, is er dan geen preventief
beleid nodig? Kortom vragen genoeg...
Bezuinigingen in Ede (02-09-2010)
Bezuinigingen zijn onvermijdelijk. De gemeente Ede moet het doen
met minder geld. Keuzes maken is niet makkelijk. Onze lijsttrekker
was verrast door de interuptie van de heer Boot van het CDA, die
opmerkte dat er op godsdienstonderwijs wel is bezuinigd. Bij navraag
bleek dit een halve waarheid te zijn. Ja, er is inderdaad 27.000
euro gekort vanuit de gemeentelijke middelen voor 2010/2011, maar
dit komt omdat deze financiele middelen vanaf 2010 door het Rijk
beschikbaar zijn gesteld. Dus komt die 27.000 euro gewoon weer terug.
Kortom er blijft een oneerlijke verdeling en verschil in de subsidiegelden
aan openbare scholen ten opzichte van de Christelijke scholen. In
de Meerjarenbeleidsvisie zag Burgerbelangen voornamelijk de politieke
kleur terug in wat er door de verschillende collegepartijen ontzien
is. De verkiezingslogan van de PvdA is door het college veranderd
in: iedereen telt mee, behalve met bezuinigingen. Lastig is het
wel, maar het is wel goed dat het college haar verantwoordelijkheid
neemt. Feit is dat men met de komende bezuinigingen helaas altijd
mensen en organisaties teleur moet stellen.
Enka gifwijk? (08-08-2010)
De Lokale Omroep Ede interviewde Ruben naar aanleiding van onze
raadsvragen over de gifgrond in de nieuw te bouwen wijk Enka. Wij
ontvingen signalen en vragen van bezorgde burgers met de vraag of
het wel veilig is om in deze wijk een huis te kopen omdat de grond
ernstig vervuild is. Vanaf 1922 heeft hier zware vervuilende industrie
gedraaid. Het gebied wordt gesaneerd, maar in het bestemmingsplan
wordt slechts gesproken over het aanbrengen van een leeflaag van
1 meter schone grond en ook in het saneringsrapport staat nergens
beschreven wat de gezondsheidsrisico's nu daadwerkelijk zijn. Wel
staat er dat contact met grondwater gezondheidsrisico's met zich
meebrengt. Burgerbelangen en vele toekomstige bewoners willen hier
graag duidelijkheid over en inzichtelijk hebben welke risico's men
loopt. Vandaar de door ons gestelde onderstaande raadsvragen:
1. Welke soort vervuilende stoffen zitten er in de grond? Waarom
worden er geen specifieke 'giftige' stoffen benoemd in het bestemmingsplan?
Zijn deze stoffen kankerverwekkend?
2. Kan het verbouwen van bijvoorbeeld groente en fruit leiden tot
gezondheidsrisicos en wat gebeurt er als bewoners dieper graven
dan 1 meter?
3. Bent u bereid tot een 'onafhankelijk' onderzoek om eventuele
gezondheidsrisicos in kaart te brengen c.q. uit te sluiten?
Zijn er vergelijkbare gebieden met dergelijke vervuilde grond? Zijn
hier problemen geconstateerd?
4. Kunt u als gemeentebestuur 100% garanderen dat er geen gezondheidsrisicos
zijn voor de toekomstige bewoners van deze wijk?
Schoolzwemmen LOE (23-07-2010)
De Lokale Omroep Ede stond op de stoep voor een reportage over onze
raadsvragen betreffende het schoolzwemmen. Men vroeg aan ons raadslid,
gezien de vijver pal voor zijn deur, of hij niet bang is dat zijn
dochter in de vijver terecht komt. Dat is hij niet aangezien zij
klein van stuk is en op twee jarige leeftijd nog niet over het hek
kan klimmen. Bij de raadsvragen benoemen we specifiek de bijstandsgerechtigden,
maar we maken ons ook zorgen aangezien 800 euro voor veel werkende
mensen ook een zeer hoog bedrag is! Vooral juist veel twee-verdieners
met een hypotheek hebben tegenwoordig weinig speelruimte meer. Dit
wordt menigmaal vergeten! Menig vakantiegeld wordt besteed aan extra
uitgaves, zoals reparatie van de auto of achterstallige rekeningen
en onderhoud aan het huis. We zijn bang dat er noodgedwongen op
het zwemmen door ouders bezuinigd moet gaan worden en dit kan straks
levensgevaarlijk zijn!
Raadsvragen schoolzwemmen (16-07-2010)
Uit de presentatie van de Meerjarenbeleidsvisie is gebleken dat
de subsidie op het schoolzwemmen verdwijnt. Wij begrijpen
dat het college moet bezuinigen en willen ook benadrukken dat hier
een zware taak ligt voor het college. Toch zijn wij als Burgerbelangen
erg verbaasd over de keuze met betrekking tot schoolzwemmen. Het
Nederlandse ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen heeft
het leren zwemmen op school altijd gestimuleerd met de achterliggende
gedachte dat Nederland een waterland is, waardoor het risico van
verdrinking relatief groot is. Tevens uitte de Nederlandse Reddingsbrigade
onlangs nog hun zorg dat steeds meer kinderen, minder zwemdiplomas
hebben en zij roept juist op om het schoolzwemmen zelfs verplicht
te stellen.
1. Bent u op de hoogte van het feit dat het diplomapakket €
790,-- per kind kost (zwembad De Peppel)? Voor een groot aantal
gezinnen is dit praktisch onbetaalbaar en daarom wacht men in velen
gevallen tot het schoolzwemmen. Het is dit schoolzwemmen dat in
deze raadsperiode niet meer bekostigd zal gaan worden en zal verdwijnen.
Dit zal gevolgen hebben voor het aantal kinderen dat zal kunnen
zwemmen in de toekomst, dit aantal zal drastisch afnemen.
2. Hoeveel kinderen behalen hun zwemdiploma met het schoolzwemmen?
Heeft u in overweging genomen dat het schoolzwemmen laagdrempeliger
is dan wanneer men later als volwassene zwemles moet nemen? Hoe
groot is het aantal mensen zonder een zwemdiploma? Bent u niet bang
dat dit aantal in de komende jaren gaat toenemen?
3. Is het mogelijk om het zwemdiploma voor bijstandsgerechtigden,
die hun kinderen willen laten leren zwemmen, vanuit de bijzondere
bijstand te vergoeden? Het kunnen zwemmen mag geen kwestie van financiële
draagkracht zijn. Zou u dit in De Beleidsregel inzake de verstrekking
van bijzondere bijstand en leenbijstand 2008/2 willen opnemen
en expliciet hierin willen benoemen?
4. Is een handhaving van het schoolzwemmen niet enkel alleen
al noodzakelijk vanuit veiligheidsredenen? Zeker omdat de gemeente
Ede rijk is aan vijvers en er een toename van verdrinking ontstaat
omdat kinderen niet meer leren zwemmen? Bent u van mening dat het
leren zwemmen niet deels tot de zorgplicht van de gemeente
Ede behoort? Ziet u als college geen groot veiligheidsrisico
in het afschaffen van het schoolzwemmen? Zou u hier niet de
verantwoordelijkheid moeten nemen om juist zoveel mogelijk kinderen
te leren zwemmen. Elk kind dat niet leert zwemmen is er één
te veel.
5. Is het mogelijk de bezuiniging betreffende schoolzwemmen in zijn
geheel terug te draaien? Deelt u onze mening, dat het kunnen zwemmen
veel belangrijker is dan bijvoorbeeld het aanbod van kunstuitingen
in het publieke domein?
Parkeerexperiment (03-06-2010)
Eindelijk, parkeren naar bijna de daadwerkelijk geparkeerde tijd
(per 4 minuten). Weliswaar een test en de bedoeling is dat de inkomsten
hetzelfde blijven en budgetneutraal zijn. Dat betekent dat kort-parkeerders
iets duurder uit zijn. Anderzijds betaal je wel voor de tijd die
je 'echt' parkeert en is het college gebonden aan de gemaakte afspraken
met Q-Park. Dus is de bewegingsruimte beperkt.
Dit voorstel kwam voort uit een motie van 2008. Beetje laat, dat
wel, maar beter laat dan nooit en tijdens de commissievergadering
werd dit voorstel gelukkig dan ook raadsbreed gedragen. Burgerbelangen
is, net zoals de andere fracties, blij met dit voorstel van de wethouder
van de SGP. Klasse! Dat mag ook weleens gezegd worden, als iets
echt goed is.
Gelukkig is sinds 2009 het per 54 minuten afrekenen ook niet meer
van toepassing. Deze manier van tarief heffen was echt misleidend.
Bijna iedereen dacht dat dit per uur gerekend werd en dus moesten
velen bij 5 minuten eerder terugkomen toch dubbel afrekenen. Het
is wel jammer dat de parkeertarieven in Ede nog steeds aan de hoge
kant zijn.
Raadsvergadering (27-05-2010)
De nota "kiezen en delen" besproken door de fractievoorzitter
van Burgerbelangen tijdens de raadsvergadering. Een nota die ingaat
op participatie van minderheden en burgers in de breedste zin van
het woord. Allerlei cijfers en wetenswaardigheden stonden er keurig
in vermeld. Belangrijk is dat mensen elkaar leren kennen en meedoen
in de maatschappij. Burgerbelangen vindt het belangrijk om problemen
te kunnen benoemen. Als Marokkanen zich misdragen moet dit feit
benoemd kunnen worden. Ook geeft Burgerbelangen aan dat het met
veel allochtonen wel erg goed gaat! Burgerbelangen is een partij
die een goede integratie belangrijk vindt en we zijn dus zowel in
de commissievergadering als in de raadsvergadering zeer uitvoerig
op deze nota ingegaan. Wel kregen we weerstand van de PvdA, dit
is ook goed, een raadszaal zonder meningsverschillen zou slecht
zijn en een debat zorgt voor levendigheid en discussie.
De PvdA wethouder zei later in zijn betoog dat we met onze visie
simpelweg vijftig jaar vooruit lopen, maar dat we er wel naartoe
moeten dat afkomst een detail is. Dus als we een gedeeld uitgangspunt
hebben zien we zelfs raakvlakken. Wie weet, het zou opmerkelijk
zijn, maar niets is uitgesloten. Het blijft politiek en op sommige
punten kun je elkaar nu eenmaal meer dan eens vinden. Bovendien
willen we tenslotte beiden een samenleving waarin iedereen mee telt.
Nota "kiezen en delen" (12-05-2010)
Tijdens de commissie maatschappelijke zaken gingen we uitvoerig
in op de nota "kiezen en delen". Een duidelijk leesbare
nota, als leidraad en als feitelijke achtergrondinformatie zeer
breed geschreven. Een sterke analyse waar volgens onze visie de
problemen uit voort komen en hoe nu verder te gaan. Onze Fortuynistische
overtuiging is duidelijk terug te horen in ons betoog.
Raadsvragen over de Ericahorst (04-05-2010)
Nadat wij verontrustende berichten ontvangen hadden van o.a. de
biljartvereniging en andere gebruikers van het gehuurde deel van
de SWO aan de Ericahorst, zij dienen namelijk met ingang van augustus
2010 plaats te moeten maken voor de Marokkaanse vereniging, hebben
wij als fractie hierover raadsvragen gesteld aan de verantwoordelijke
wethouder, de heer Van de Pol. Het toeval treft dat de heer Van
de Pol zowel verantwoordelijk is voor huisvesting als voor integratie
en gezien onze vragen kwam dat mooi uit. Wij vinden het een vreemde
gang van zaken dat de SWO, die deze ruimte al geruime tijd huurt
en waar verschillende voorzieningen zijn voor ouderen, die overigens
velerlei slecht ter been zijn, het pand moet verlaten, omdat de
Marokkaanse vereniging een grotere ruimt wenst. Tevens huisvest
ook de biljartclub in dit gebouw en ook voor hen geldt dat ze het
pand moeten verlaten. Voor beide groepen is momenteel geen passende
vervangende ruimte geregeld.
Wij vinden dat de wethouder het probleem van het zoeken van huisvestiging
van de Marokkaanse vereniging simpelweg bij de SWO neerlegt. Zij
moeten maar vertrekken, daar komt het simpelweg op neer. Overigens
is het huidige verenigingsleven toegankelijk voor iedere burger
ongeacht zijn of haar afkomst. Wij zijn van mening dat het separaat
faciliteren en financieren van een verenigingsleven compleet met
accommodatie haaks staat op de integratie van minderheden. Sterker
nog, dit is het tegenovergestelde van integratie, namelijk het bevorderen
van sociale segregatie! Dit kan nooit de bedoeling zijn en in
het convenant wordt zelfs sterk gepleit voor inburgering, zelfs
al dan wel niet vrijblijvend. Hierbij
onze raadsvragen:
1. In het convenant wordt aangegeven dat de kaasschaafmethode
niet ingezet gaat worden (dus niet dezelfde organisaties die het
met minder geld moeten doen), maar dat het college ervoor gekozen
heeft uitgaven te gaan schrappen. Dit betekent dat er straks instellingen
en organisaties geen geld meer gaan krijgen. Is het niet beter te
wachten tot er duidelijkheid is over deze geldstroom alvorens extra
kosten voor verhuizingen en herinrichting te maken? Zo, nee waarom
niet?
2. Deelt u onze mening dat de overheid er beter voor kan zorgen
dat minderheden mee kunnen participeren aan het reguliere verenigingsleven
op basis van activiteiten dan allerhande verenigingen op basis van
louter afkomst te financieren en te faciliteren? Zo, nee waarom
niet? Staat dit niet haaks op integratie? U stelt dat meedoen belangrijk
is, wat bedoelt u met meedoen, met wie? Zijn de activiteiten die
nu door de Marokkaanse vereniging gedaan worden niet onder te brengen
in het huidige buurt- c.q. verenigingswerk? Zo nee, waarom niet?
Zal dit niet integratiebevorderend werken en zo nee, waarom niet?
3. In het convenant wordt aangegeven dat witte en zwarte scholen
voorkomen moeten worden. Geldt dit ook met het verenigingsleven?
Zo nee, waarom niet? Is in het verenigingsleven een scheiding op
afkomst wel wenselijk?
Visie op het convenant (15-04-2010)
Burgerbelangen is blij dat de coalitie-onderhandelingen voorbij
zijn. De raad krijgt dan de gelegenheid om over het samengestelde
convenant een reactie te geven. Het is een beetje een circus want
de reacties van de oppositie-partijen zijn dan altijd standaard
negatief. Erg voorspelbaar en als college-partij doe je het dan
nooit goed wat er ook in had gestaan. Dat wil overigens niet zeggen
dat er geen kritische noten waren die de aandacht verdienen. De
kritiek van alle vier de oppositiepartijen, de ChristenUnie, D66,
GroenLinks en Burgerbelangen was gelijkgestemd betreffende dat er
geen richting van de komende bezuinigingen in staat. Wel hadden
wij graag als enige partij een simpele doch doeltreffendere wijziging
gezien in de portefeuille van enkele wethouders.
Het bericht in de Edese Post.
Burgerbelangen wenst het komende college veel wijsheid toe. Burgerbelangen
is blij dat de coalitieonderhandelingen voorbij zijn. Ruben van
Druiten, fractievoorzitter: ''Toch is er weinig veranderd en zijn
de voornaamste wijzigingen dat de ChristenUnie is vervangen door
de SGP en het CDA heeft één van de twee portefeuilles
afgestaan aan Gemeentebelangen. Integratie en inburgeringstaken
had Burgerbelangen liever aan de VVD toevertrouwd. WMO hadden wij
wellicht liever in de portefeuille van de PvdA gezien dan bij Gemeentebelangen.''
''Er is tijdens de verkiezingstijd door alle partijen erg gehamerd
op veiligheid, wij zullen het college dan ook hieraan blijven herinneren
en indien nodig zullen wij hen op hun verantwoordelijkheid hierin
wijzen.'' (bron: Edese
Post 14 april 2010)
De tekst in de Edese Stad van 21 april gaf onze kritiek weer op
de sociale woningbouw.
Door te zeggen dat de PvdA het in het verkiezingsprogramma genoemde
percentage van 35 procent te laten vallen opende Ruben van Druiten
(BurgerBelangen) de aanval op de socialisten. ,,In het convenant
wordt de sociale woningbouw niet eens genoemd."
Burgerbelangen vindt dit erg opmerkelijk, aangezien tijdens de verkiezingen
de nadruk door de PvdA voornamelijk op de 35% sociale
woningbouw lag. Nu beweert de PvdA dat de markt veranderd
is. Nog geen twee maanden na de verkiezingen is de behoefte ineens
anders? Een opmerkelijk verhaal, maar tijdens de vorige verkiezingen
(2006-2010) beloofde zij maar liefst 30% en hebben zij dit vervolgens
niet waargemaakt. In plaats van naar deze resultaten te kijken,
beloofde de PvdA dus nu maar liefst 35%. Er wordt nu dus geen
percentage genoemd in het convenant, dus 1% kan dan technisch
ook, het blijft tenslotte politiek en de afspraken met betrekking
tot de herstructering van Veldhuizen A werden vlak na de verkiezingen
ook gewijzigd. Blijkbaar verandert een visie op het pluche nu eenmaal.
Eerste raadsvergadering (08-04-2010)
De eerste echte raadsvergadering en de maidenspeech van Burgerbelangen.
Jammer is dat het camera-standpunt in het bovenstaande filmpje minder
is, zeg maar gerust beroerd. Locatie raadszaal, onderwerp Cinemec.
Een lening van 2 miljoen euro aan Cinemec om een faillissement te
voorkomen. De enige kritiek kwam van GroenLinks en Burgerbelangen.
Met daarbij de toevoeging dat Burgerbelangen ondanks een kritische
kanttekening wel akkoord is gegaan. Dit komt mede omdat het kiezen
tussen twee kwaden is en een faillissement van deze bioscoop anders
wellicht het gevolg is. Er valt wel iets te zeggen van het standpunt
van GroenLinks.
In onze maidenspeech uit Burgerbelangen kritiek op de aankondiging
van de PvdA dat zoals onlangs aangekondigd de herbouw van de wijk
Veldhuizen A niet doorgaat. De PvdA heeft er tijdens de verkiezingen
erg op gehamerd hoe belangrijk zij als partij deze herstructuring
van deze wijk vindt en dan blijkt nog geen twee weken na de verkiezingen
het geld op te zijn??? Dit was voor hen wel bekend tijdens de campagne
en dit is duidelijk bewust over de verkiezingen heen getild! Een
sterk staaltje kiezersbedrog. Beloof dan niets, vertel gewoon
eerlijk tijdens de verkiezingen dat de geldkraan van de overheid
op dit vlak gewoon al is dichtgedraaid.
Com. Fysieke Omgeving (25-03-2010)
Op de agenda stond het bosbeheer, een uitvoerig bosonderhoudsplan
tot 2020. Opvallend detail is dat er een houtopbrengst van 250.000
euro per jaar is.
De toeschouwers op de publieke tribune waren aanwezig voor het agendapunt
Meulunterseweg.
Het voorgenomen besluit om het gebied Meulunteren/De Valk in te
richten als 60 km-zone, juichen we als Burgerbelangen toe, maar
de snelheid verlagen naar 60 km op de Meulunterseweg en de Hoge
Valkseweg, daar zijn wij als Burgerbelangen geen voorstander van.
Zonder handhaving is dit ook weinig waard. Je ziet vaak in de praktijk
dat er een categorie mensen is die zich keurig zich aan de snelheid
houdt, maar dat dit door de categorie bestuurders die toch harder
rijdt vaak tot gevaarlijke inhaalsituaties leidt.
De gesprekken met de belangenverenigingen worden voortgezet aan
de hand van het gedane compromisvoorstel. Daarbij zal mede bezien
worden op welke wijze andere belanghebbenden worden betrokken. De
raadscommissie was ingenomen met het besluit van het college van
B&W en de wijze waarop deze de belanghebbenden bij de besluitvorming
hebben betrokken. De belangenvereniging was er ook niet voor om
de snelheid terug te brengen naar 60 km, maar het deed ons wel goed
dat de gemeente duidelijk had geluisterd naar de bevindingen van
deze belangenvereniging en veel van hun standpunten had overgenomen.
Lijstrekkersoverleg III (22-03-2010)
Kiezen en enkel kiezen tussen slechts twee varianten, eentje met
de SGP eentje zonder de SGP en met de ChristenUnie erbij, maar altijd
steevast met de PvdA erbij en Gemeentebelangen, ja kiezen terwijl
er weinig te kiezen valt. Burgerbelangen dacht dat er nog meer mogelijkheden
onderzocht konden worden, maar er was geen andere partij (op GroenLinks/PE
na) die noemde dat deelname van de PvdA niet logisch is.
Variant 1: CDA-SGP-VVD-PvdA-Gemeentebelangen
of
Variant 2: CDA-ChristenUnie-VVD-PvdA-Gemeentebelangen
Het grootste gedeelte waaronder Burgerbelangen koos onder die gegeven
omstandigheden dan maar optie 1.
(BurgerBelangen) vindt het plaatsnemen van de PvdA, de grootste
verliezer, in het college, een minachting van de kiezer. ,,Als degradant
krijgt de PvdA de cup met de grote oren," aldus verwoordde
Van Druiten het. (bron Ede Stad).
Lijstrekkersoverleg II (16-03-2010)
Het is absurd dat in de beide voorgestelde varianten
voor het te vormen college van Burgermeester en Wethouders (B &
W) de PvdA voorkomt. Ze zijn door het verlies de vijfde partij geworden.
Toch lijkt de PvdA straks wederom deel te nemen aan het college
en zowel de ChristenUnie (4) of de SGP (2) als vijfde partij te
gaan passeren. In het voorgestelde scenario zijn zij sowieso de
lachende derde. Burgerbelangen heeft aangegeven dit zeer vreemd
te vinden, de kiezer heeft toch duidelijk gesproken. Uiteindelijk
wil men gewoon met het 'vorige' college verder en denken we dat,
zoals ook beschreven in de
column van Edese Jaap, er wellicht een strategie is om de SGP
wederom uit te sluiten. Wat men ook van deze partij vindt, democratisch
gezien is het wel de 2e grootste partij. Hieronder onze uitgesproken
tekst tijdens deze vergadering. De allereerste speech van Burgerbelangen
in de raadszaal.
Allereerst willen we de informateur danken voor het werk hij
verzet heeft.
Toch vinden we zijn uitkomst enigszins opmerkelijk. Laten we beginnen
met variant 2.
Variant 2: is gewoon simpelweg het oude college + Gemeentebelangen….
Tja..
Variant 1: is technisch gesproken het meest vernieuwend. We zien
een toevoeging van Gemeentebelangen en de SGP, maar ook opvallend
is dat de ChristenUnie als enige van de huidige coalitiepartijen
in dit scenario ineens de kop van Jut is geworden. Wij vragen ons
af of er daadwerkelijk consequenties uit de verkiezingsuitslagen
zijn getrokken? De PvdA heeft gigantisch verloren maar blijft doodleuk
deelnemen aan het college. Wij als Burgerbelangen snappen daar weinig
van en onze kiezer evenmin. Wij dachten dat de LOKALE kiezer toch
een ERG duidelijk signaal heeft gegeven. Deze heeft simpelweg geen
vertrouwen meer in de PvdA En dan hebben we het over de kloof tussen
burger en politiek. We hebben wel een vermoeden waar deze vandaan
komt als de signalen van de kiezer in deze geheel genegeerd worden.
En laten we eerlijk zijn over variant 1 met de SGP. We weten straks
wel wat er gaat gebeuren, het CDA heeft meerdere malen geuit dat
ze de oude coalitie best prettig vond. Gemeentebelangen erbij is
dan het meest simpel qua oplossing. Bovendien heeft de PvdA zich
de vorige keer duidelijk uitgesproken over het feit dat zij inhoudelijk
grote verschillen zien met de SGP en dit inhoudelijk erg lastig
wordt. Het zal ons niet verbazen dat straks de ironie van de verkiezingen
van 2010 is dat de grootste verliezer namelijk de PvdA straks uiteindelijk
de coalitievorming in de praktijk zal gaan bepalen. Burgerbelangen
doet daarom een moreel appel: neem de verkiezingsuitslag serieus!
De kiezer heeft duidelijk gesproken. Het waren toch echt lokale
verkiezingen en beloon de PvdA met dit grote verlies niet steevast
met een plek in het college. Dit maakt de politiek erg ongeloofwaardig.
Het gaat straks simpelweg een strijd worden tussen de ChristenUnie
en de SGP en de socialisten staan als lachende derde aan de zijlijn.
Wij willen dat er op zijn minst een mogelijkheid onderzocht wordt
zonder deelname van de PvdA. Dat zijn we de burger gezien het stemgedrag
wel verplicht. Kijk op zijn minst naar de mogelijkheid van een coalitie
met de grootste partijen. Namelijk CDA-SGP-Christenunie en de VVD.
MET DEZE MOGELIJKHEID IS ER NAMELIJK OOK EEN GROOT DRAAGVLAK IN
HET COLLEGE!
Beëdiging raadsleden (11-03-2010)
Ieder raadslid moest de eed of de belofte bij installatie afleggen,
wat simpelweg inhoudt dat men geen gunsten of goederen aanneemt.
Kortom dat je als raadslid geen misbruik van het raadslidmaatschap
maakt. Onze lijsttrekker legde de belofte af, iets beloven aan God
of aan de Wet, tja dan is God toch een hogere autoriteit om iets
aan te beloven. Officieel begint met deze installatie en het toetsen
van de zogenaamde geloofbrieven het raadslidmaatschap. Ons enige
raadslid krijgt een plek achter in de hoek op de rechterflank, pal
naast GroenLinks/PE. Een comfortabele plek, want vooraan heb je
al de andere raadsleden in je rug zitten :-).